تمیز کردن MDF به چه صورت است

مهمترین نکته ای که در انتخاب رنگ مخصوص ام دی اف مورد توجه قرار می گیرد، حساس بودن این فرآوردۀ چوبی به آب است. ورق (MDF) به راحتی رطوبت و آب را جذب می کند و رسیدن آب به این ماده موجب واکشیدگی، ترک برداشتن و در نهایت متلاشی شدن آن می شود.

با توجه به حساسیت (MDF) به رطوبت، پیش از رنگ کردن آن از رنگ آستری یا پرایمر (Primer) جهت آب بندی و آماده کردن سطح کار برای رنگ آمیزی استفاده می شود. در این مطلب به معرفی مراحل رنگ کردن چوب ام دی اف، معرفی انواع پرایمر و انواع رنگ مخصوص MDF خواهیم پرداخت.

مراحل رنگ کردن (MDF)
پیش از پرداختن به انواع رنگ ام دی اف، بهتر است نگاهی مختصر به مراحل رنگ آمیزی ورق (MDF) داشته باشیم.

1 – آماده کردن سطح چوب
در اولین مرحله و پیش از هر کاری، با فشار هوا و دستمال نمدار سطح ام دی اف به طور کامل پاک می شود.

2 – اعمال رنگ آستر
مواد مختلفی برای اجرای آستری و آب بندی (MDF) وجود دارند که در معرفی انواع پرایمر به آن خواهیم پرداخت. برای اعمال پرایمر بر روی لبه ها از قلم مو، و بر روی سطوح از غلتک نقاشی فومی استفاده می کنیم. پرایمر باید سطح کار را به طور کامل و یکنواخت بپوشاند و در عین حال تا حد ممکن ظریف و نازک باشد.

3 – آماده کردن سطح کار برای رنگ مخصوص (MDF)
خشک شدن لایه آستر به جنس پرایمر به کار رفته بستگی دارد. پس از خشک شدن پرایمر، لازم است روی سطح به طور ملایم سنباده کشیده شود. این کار برای زدودن مقادیر اضافی پرایمر، صاف کردن لبه ها و آماده کردن سطح کار برای رنگ آمیزی نهایی صورت می گیرد.

پس از سنباده کشیدن، مجدداً سطح باید با فشار هوا و دستمال نمدار تمیز شود. دستمال نباید خیس باشد و تنها اندکی رطوبت کافی است.

4 – رنگ آمیزی سطح نهایی
مرحله پایانی، مرحله ای است که رنگ مخصوص ورق ام دی اف به سطح اعمال می شود. انواع مختلفی از گزینه ها برای انجام این کار وجود دارند که در بخش مربوط به انواع رنگ، معرفی خواهند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *